Praca w domu, czy to się uda? Oto plusy i minusy w skrócie. Historia pokazuje, że największe marki startowały w „garażu”, a pierwsze kroki biznesowe stawiane były w domowych kapciach. To zupełnie naturalne, gdy czujemy pasję do swojej pracy, a jesteśmy dopiero na początku drogi. Praca w domu pozwala nam zaoszczędzić na wynajmie biura, na dojazdach. Potrafi być jednak wyzwaniem ze względu na monotonię przebywania w tym samym pomieszczeniu, radosną twórczość innych domowników czy pokusę późnego wstawiania. Doświadczyłem pracy w domu i wiem, że jest to możliwe. Trzeba jednak zadbać o harmonię, która pozwoli nam spełniać się zarówno na polu biznesowym i prywatnym.
Jaka jest złota zasada dla tych co pracują w domu?
Nadrzędną zasadą było dla mnie zdecydowane oddzielenie pracy od wypoczynku – zarówno w wymiarze czasowym oraz organizacyjnym. Zaprojektowałem dla siebie wydzielone miejsce do pracy, tak aby po zakończonych obowiązkach móc „zamknąć” biuro i poświęcić się wypoczynkowi. Na pracę postanowiłem przeznaczać także maksymalnie 8 godzin dziennie, najlepiej w jednym ciągu. Soboty i niedziele były czasem wolnym. Każde złamanie tych zasad powodowało, że nigdy nie czułem się w pełni w pracy, ani w domu.
SOS, czyli koło ratunkowe miejsca do pracy w domu (co jest niezbędne jeśli chodzi o wyposażenie)?
Osobne miejsce do pracy jest więc podstawą. Można je zorganizować nawet w małym mieszkaniu. Zaplanujmy funkcjonalne biurko, wygodne
nowoczesne krzesło lub fotel, lampkę biurkową. Na dokumenty przeznaczmy osobne półki, mały regał, specjalny kosz lub organizer. Przyda się także ulubiony kubek, kawiarka lub dzbanek z podgrzewaczem na herbatę.
Skupienie i ład = dobrze dobrany design
Jeśli nasza praca nie wymaga dużej przestrzeni, starajmy się zorganizować nasz home office w mini skali. Dzięki temu nie zachwiejemy proporcji między funkcją mieszkalną i biurową naszych czterech kątów. Ponadto wzorowo zaplanowana, mała przestrzeń biurowa będzie sprzyjać koncentracji, zadba o ergonomię pracy i da nam paradoksalnie więcej możliwości. Łatwiej będzie nam ją też utrzymać w czystości i ładzie. Warto wybrać takie wyposażenie, które spełnia więcej funkcji, jest łatwe do zaaranżowania na wypadek np. wizyty gości.
W czym mogę pomóc – jak zaaranżować strefę do pracy w małym mieszkaniu?
Współczesne biuro opiera się na poręcznej elektronice – smukłym komputerze przenośnym, smartfonie, tablecie, notatniku. Nie potrzebujemy więc wielkiego biurka, którego blat będzie niewykorzystany. Wybierając taki mebel dla siebie rozważyłbym model Ambitions duńskiej marki UMAGE. To biurko ma jedynie 100 cm długości, ale funkcjonalnością pokona niejednego konkurenta. Cztery niezależne szuflady pozwalają schować całką elektronikę, dokumenty, przybory do pisania, a także estetycznie ukryć zasilacze i kable. Co więcej to mebel, który z powodzeniem posłuży jako stół dla dwojga po zakończonej pracy. Marka UMAGE ma też kilka innych zachwycających produktów np. stoik My Spot z wbudowanym rozgałęziaczem USB do ładowania czy stolik Hang Out z podwieszaną kieszenią na dokumenty.
W mini biurze wykorzystajmy też ściany do umieszczenia na nich półek i organizerów. Tu polecam modułowe rozwiązania Mini Stacked Muuto czy Teaser UMAGE. O dobre oświetlenie pozwolą zadbać lampki biurowe – Arigato Grupa Products z regulowanymi ramionami i osłoniętą żarówką, Leaf Muuto z wbudowanym ściemniaczem czy Buddy Northern z poręcznym pojemnikiem na długopisy. Jeśli praca ma charakter siedzący koniecznie wybierzmy dobrze wyprofilowane krzesło lub fotel, najlepiej z obrotową podstawą, ewentualnie na kółkach (seria Form Normann Copenhagen lub Fiber Muuto). Kręgosłup podziękuje nam za to za kilkanaście lat.
Gabinet obok pralni – co powinien mieć domowy gabinet? Scenariusz optymistyczny – mamy całe pomieszczenie dla siebie na biuro czy pracownię.
Jeśli na domowe biuro przeznaczamy osobne pomieszczenie i przyjmujemy w nim gości warto rozważyć większy stół do prezentacji lub stolik kawowy i wygodne fotele. Na podłodze połóżmy dywan o zwiększonej trwałości – na przykład doskonały dywan z syntetycznej wstążki Pappelina, który łatwo utrzymać w czystości. Praktycznym akcentem będzie też komoda zamykana żaluzją (Audacious UMAGE) lub przesuwnymi drzwiami (Kabino Normann Copenhagen). To miejsce na dokumenty, filiżanki, ekspres do kawy.
Jak umilić sobie pracę w domu? Czy design może mieć na to wpływ i jakie są trendy?
Miłe miejsce do pracy to takie, które daje wygodę, inspirację oraz poczucie indywidualnego charakteru. Warto więc zaplanować w nim miejsce na ulubione przedmioty, małe przyjemności czy przyzwyczajenia. Może to być pięknie zaprojektowana kawiarka, terakotowa doniczka lub wazonik na kwiaty, pamiątka z podróży. Tu trendy są niezmienne: praca, którą lubimy nigdy nas bowiem nie zmęczy.
Adam Wysocki, właściciel kołobrzeskiego Pufa Design Showroom, miłośnik wzornictwa.
Tekst Adama Wysockiego ukazał się w magazynie MM Trendy Koszalin we wrześniu 2018 roku.
Odpowiedz